«دستیابی به طراحی ایرانی اسلامی» یکی از نیازهای مهم تولید کشور است

 «دستیابی به طراحی ایرانی اسلامی» یکی از نیازهای مهم تولید کشور است

به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری، مهدی یک‌پسر در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنر رضوان که شب گذشته در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، بیان کرد: 420 اثر از 105 هنرمند از گوشه و کنار کشور به دبیرخانه این جشنواره ملی رسید که 145 اثر از 65 طراح پس از مرحله داوری به بخش نمایشگاه آثار منتخب آن راه یافت و در معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شد. 19 اثر نیز از میان این آثار حائز رتبه‌های برتر شدند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره هنر رضوان پس از سه ماه برنامه‌ریزی از نیمه فروردین ماه سال جاری آغاز به کار کرد، افزود: این تلاش هشت ماهه شامل برنامه‌هایی مانند برگزاری هشت نشست تخصصی در مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و تبریز، انتشار 400 تصویر با کیفیت از آرایه‌های حرم مطهر رضوی برای نخستین بار و همچنین برپایی یک کارگاه تخصصی با حضور جمعی از هنرمندان در اوایل تیرماه سال جاری در نگارخانه رضوان مشهد بود.  
دبیر نخستین جشنواره ملی هنر رضوان ادامه داد: این جشنواره از دیدگاه برخی استادان و صاحب‌نظران اقدامی جسورانه برای پا نهادن در میدانی بزرگ بود، اما باور داشتیم با شناخت و بهره‌گیری از ارزش‌های موجود در آثار گذشتگان، جست‌وجو برای یافتن معرفت اصیل هنری را به اشتراک بگذاریم.
یک‌پسر از ظاهر یک کالا به عنوان شاخصی مهم برای داد و ستد آن نام برد و گفت: بی‌شک طراحی مطلوب دستاوردی برای ربودن گوی سبقت از رقبا و کسب سهم بیشتر از بازار است.
وی تولید ملی را در شرایط فعلی مهم‌ترین مسئله کشور دانست و اضافه کرد: متأسفانه از میان شاخص‌های تولیدگری کمترین توجه به شاخص راهبردی طراحی می‌شود و در حالی که بسیاری از متفکران و آینده‌پژوهان هزاره سوم را هزاره رقابت بر پایه طراحی می‌دانند، اغلب صنایع داخلی توجه به سخت‌افزار را در اولویت قرار دادند.
دبیر جشنواره هنر رضوان ابراز کرد: از طرف دیگر توجه به هویت بصری ملی می‌تواند تصویری اختصاصی از تولید ایرانی را در جهان ارائه کند و مزیتی ممتاز را رقم زند، اما متأسفانه کپی‌برداری ناشیانه از فرآورده‌های شرق و غرب دنیا، کالاهای وطنی را به چهل تکه‌های بی‌هویت تبدیل کرده است و کمتر کسی به نقش هویت در طراحی برای توفیق تولید و تجارت پررونق کالاهای ایرانی توجه دارد.
وی گفت: مردمان ایران در گذشته‌ نه چندان دور تصویرگر زیبایی‌های فرهنگ‌شان بودند و از تزیین بنا تا فرش، از ظروف تا البسه، از کیف و دفتر تا سجاده و جانماز و... روایت‌گر یک هویت بصری واحد از اندیشه بالای وحدانی و طبع لطیف ایرانی بوده است. البته همچنان تصویر کالاها و بناهای اصیل ایرانی ذهن و روح هر بیننده‌ای را تسخیر می‌کند.
یک‌‌پسر ادامه داد: کالای ایرانی باید علاوه بر پایبندی به کیفیت و حتی طراحی مطلوب، رنگ و بوی ایرانی داشته باشد تا باور مصرف‌کننده داخلی را برانگیزد و در آن سوی مرزها پرچم‌دار شکوه و توانمندی این ملت بزرگ باشد. اکنون باید با فهمی درست از نیازهای امروز خود به اصل بازگردیم و طرحی نو ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: ایران اسلامی مقتدر همان‌طور که به دنبال دانشمندان، فناوری‌های روز و عرصه‌های مختلف علمی است، به طراحی ملی و نسلی بالنده از طراحان هویت‌مدار نیز نیاز دارد.
دبیر جشنواره هنر رضوان با اشاره به اینکه جامعه طراحان توان بزرگی برای اعتلای تولید و اقتصاد ملی دارد، افزود: البته مسیر دشوار است، اما با همدلی همه و امید به آینده راه‌ها گشوده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بی‌شک وظیفه سنگینی بر دوش همه ما قرار دارد، اما بر این باور هستیم که می‌توان پرچم طراحی ایرانی- اسلامی را دوباره به اهتزاز درآورد و عطر طبع لطیف ایرانی را در ذره ذره کالای ایرانی به مشام جهانیان رساند.

تاريخ: ۱۳۹۸/۶/۵