گردهمایی سیاه مشق در نگارخانه رضوان

 گردهمایی سیاه مشق در نگارخانه رضوان
آیین گشایش نمایشگاه شیدایی قلم ،  نمایشگاه گروهی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران با موضوع سیاه مشق ،‌ با حضور جمع کثیری از هنرمندان خوشنویس مشهد و ایران برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ، استاد علی اشرف صندوق آبادی نائب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در آیین افتتاحیه این نمایشگاه ضمن تشکر از موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت : انجمن خوشنویسان ایران در راستای ایجاد انرژی مضاعف در جوانان و حمایت مادی و معنوی ایشان در جهت خلق آثار فاخر و ماندگار سعی دارد در نشست های تخصصی خود به مجموعه قالب های مختلف خوشنویسی به صورت تخصصی نگاه کرده و ‌آکادمیک برخورد نماید .
وی در ادامه سیاه مشق را مظهر کمال خوشنویسی خواند و افزود : سیاه مشق خط ارتباط هنر قدیم با هنر معاصر و امروزی است ،‌مجموعه ای از فرم های گرافیکی و عناصر هنرهای بصری که در کنار هم ارتباطی موزون و پرانرژی ایجاد کرده و جدا از خود خوشنویسی یعنی هندسه حروف این ارتباط بین عناصر می تواند پلی به فضای مدرن هنر امروز باشد چرا که هر چند سنت ها گنجینه ای از مواریث ما هستند اما هنر باید متناسب با فضای روز حرکت کند و در این راستا سیاه مشق می تواند جوابگوی نیاز روز باشد .
سیاه مشق اوج هنر خوشنویسی ایرانی
استاد احمد ابوطالبیان قزوینی از اساتید مطرح خوشنویسی کشور و کارشناس هنری در ستایش سیاه مشق می گوید : اعلاترین فرم خوشنویسی نستعلیق  سیاه مشق است چرا که از نوعی بداهگی و نبوغ هنری برخوردار است ، در عین بی نظمی مطلق نظمی منطقی بر آن حکمفرماست و رهبر این ارکستراسیون حروف و خطوط شخصی به نام خوشنویس است .
وی درادامه می افزاید : سیاه مشق در هنر جهان تا آنجا پیشرفته است که بدون در نظر گرفتن مفاهیم ادبی ،‌صرفا به جهت بحث فرم ،‌فضاها ،‌سواد و بیاض گرافیکی موجود در فضاها به عنوان یک هندسه ایده آل گرافیکی معرفی می شود .
ابوطالبیان در تفکیک سیاه مشق از سایر اقلام خوشنویسی می گوید : سایر فرمها و اقلام خوشنویسی به شما مجال اندیشه می دهد و این مجال هنرمند را از هنرش دور می کند اما در سیاه مشق این مجال وجود ندارد ،‌شما باید توامان با تمام داشته و تجربیات گذشته ،‌ همراه با اجرای فرم و هندسه خط فضاسازی نیز صورت گیرد ؛ یعنی در عین بداهه بهترین نوع فضاسازی و ترکیب اتفاق می افتد به همین خاطر سیاه مشق اوج هنر خوشنویسی ایرانی است .
وی در تعریف جایگاه اساتید خوشنویس ایرانی در سیاه مشق می گوید : هر چه به ریشه های کهن خوشنویسی ، که از یک جهت  نمونه و برگ هایی از هنر ذرین ما و از جهت دیگر اسناد شرافت و هویت مردم ما هستند ، نزدیک تر شویم آثاری قویتر خواهیم داشت ؛ در دهه گذشته با رجوع به خوشنویسی قدیم ، مانند خوشنویسی اساتیدی چون میرزا غلامرضا اصفهانی ، میرحسین خوشنویس باشی و ... عیار و جنس خطوط  بسیار پیشرفت کرده به نحویکه می توان گفت آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه از بهترین سیاه مشق های ایران هستند .
شایان ذکر است نمایشگاه شیدایی قلم تا تاریخ پنج شنبه 21 بهمن  دایر بوده و علاقمندان می توانند جهت بازدید آثار همه روزه از ساعت 9 الی 13 و 17 الی 20 به  نگارخانه رضوان واقع در کوهسنگی 17 مراجعه نمایند .
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰