اصغر صفار کارگردان انیمیشن «قفل طلا» ؛ انیمیشن این پتانسیل را دارد که هر نشدنی را شدنی کند

 اصغر صفار کارگردان انیمیشن «قفل طلا» ؛ انیمیشن این پتانسیل را دارد که هر نشدنی را شدنی کند

اصغر صفار کارگردان انیمیشن «قفل طلا» گفت: موضوع اصلی این انیمیشن که رویکردی رضوی دارد از یک باور قدیمی  شکل گرفته است.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، اصغر صفار به انگیزه رونمایی این انیمیشن در دهه کرامت با بیان این که این انیمیشن به سفارش و با حمایت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ساخته شد افزود: قفل طلا انیمیشنی است که با همکاری مشترک من وعباس جلالی یکتا ساخته شده است  و با توجه به اینکه پیش از این تجربه امروزی کردن افسانه ها را داشته ام تصمیم گرفتیم داستان انیمیشن را به مضمون و شعری که سفارش داده بودنند ارتباط دهیم.
وی درباره مضمون این اثر گفت: از سوی موسسه آفرینشهای  هنری آستان قدس رضوی به ما شعری پیشنهاد شد که از دل آن شعر داستانی شکل گرفت و حاصل کار انیمیشنی شد که ساخته شد.
این کارگردان ادامه داد: این انیمیشن ساختار موزیکالی دارد، با این همه اما این کار برای طیف خاصی ساخته نشده است و هر کسی با توجه به حال و هوایی که دارد می تواند از این انیمیشن کوتاه استفاده کند.
صفار درخصوص زمانی که به ساخت این کار اختصاص داده شده است گفت: بیشترین زمان صرف پیش تولید این کار شد و حدود دو ماه هم صرف نوشتن فیلمنامه و همین زمان هم برای ساخت کار صرف شد.
وی در توضیح ریتم این انیمیشن افزود: چون داستان این کار ناخود آگاه ضرب آهنگ دارد که برگرفته از موضوع داستان است که اشاره به یک باور اشتباه و قدیمی است که گرگ ها بچه ها را می دزدند در جایی که بچه توسط گرگ دزدیده می شود ضرب آهنگی تند را شاهدیم و زمانی دیگر  داستان ضرب آهنگی ملایم دارد و همه اینها کار را پیچیده می کرد و باید  موسیقی با کار همراه می شد و این اصلا کار آسانی نبود، ولی خوشبختانه تا حدود زیادی توانستیم در این راه موفق شویم و تقریبا متناسب با داستان و موسیقی پیش رویم.
وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه اغلب آثاری که در خصوص امام رضا (ع) ساخته شده است معمولا دارای نمادهای مشخص و شاید تکراری می باشند چه کردید که در این کار به تکرار نیفتید گفت: پراختن به موضوع ضامن آهو در کارهای مختلف شاید بیشتر به خاطر این است که این کار دیگر به یک نشانه  تبدیل شده است من هم در این کار تقریبا همین نشانه را دنبال کرده ام ولی تمام فکرم این بود که چگونه می شود این نشان شناخته شده را که گره گشا هم هست در قالب داستانی امروزی ارائه بدهم.
وی افزود: دلم نمی خواهد در آثارم حرفی به صورت مستقیم بزنم و از طرفی در قالب فانتزی می شود به راحتی و به زبان خیلی ساده و همه فهم این قضیه را مطرح کرد از این جهت سعی کردم در قالب آثاری که ساخته ام بگویم که قصه ضامن آهو را می شود بارها و بارها بدون اینکه تکراری شود به شکلهای مختلف بیان کرد.
صفار اضافه کرد: خواست من این بوده که داستان ضامن آهو را به صورت یک برند ارائه دهم و حتی این موضوع را با موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس در میان گذاشتم که می توان این طرح را در قالب نوشت افزار و بازی های کامپیوتری  و... ارائه کرد.
این کارگردان تاکید کرد: موضوع ضامن آهو قابلیت این را دارد که در هر قالب و شکلی جای بگیرد حتی می شود یک فیلم بلند سینمایی هم از آن ساخت ولی انیمیشن جذابیتهای بصری زیادی دارد که هم کودک و هم بزرگسال می تواند مخاطب آن باشد و این دلیلی برای این شد که قالب انیمیشن را برای ساخت این موضوع انتخاب کنم.
وی  در پایان با بیان این که در ساختاین اثر، موسیقی زیبای فردین خلعتبری بهترین کمک بود  در باره قالب انیمیشن تاکید کرد: انیمیشن این پتانسیل را دارد که هر نشدنی را شدنی کند.
 
 
 
 
تاريخ: ۱۳۹۵/۵/۱۸