شیوه اجرای خط و نگاهی به خوشنویسی نوین در کارگاه و نشست خوشنویسی نوریا گارسیا ماسیپ و بهمن پناهی

 شیوه اجرای خط و نگاهی به خوشنویسی نوین در کارگاه و نشست خوشنویسی نوریا گارسیا ماسیپ و بهمن پناهی
همزمان با ولادت رسول اکرم (ص) کارگاه و نشست خوشنویسی با حضور نوریا گارسیا ماسیپ و بهمن پناهی در نگارخانه رضوان برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی کارگاه و نشست تخصصی خوشنویسی با حضور اساتید برجسته و مطرح جهان نوریا گارسیا ماسیپ و بهمن پناهی عصر روز سه شنبه و در حاشیه برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی این دو هنرمند برگزار شد .
در ابتدای این کارگاه محمد ظریف مدیر نگارخانه رضوان ضمن ستایش اجرای فاخر آثار خانم ماسیپ ، یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه را پرداختن به همین مسئله دانست و گفت : در نگاه به هر کدام از آثار خانم ماسیپ می توان ویژگی خاص ایشان را دید ، ویژگی خاصی که به ابزار و ادوات ارتباطی ندارد و آن چیزی نیست جز اجرای قدرتمندانه  ، و این حلقه مفقوده خوشنویسی به خصوص در خط ثلث است .
بیوگرافی نوریا گارسیا ماسیپ  
نوریا گارسیا ماسیپ در مورد خود می گوید : من در آمریکا بزرگ شدم و در دانشگاه جرج واشنگتن به تحصیل پرداختم ، به تشویق سید حسین نصر یکی از اساتید من در این دانشگاه تصمیم به آموختن خوشنویسی گرفتم و برای همین منظور در سال 1999 راهی مراکش شدم و اولین قدمهای من در مسیر خوشنویسی برداشته شد .
در مراکش  با استاد ذکریا آشنا شدم و برای درخواست شاگردی ایشان به آمریکا برگشتم و مقدمات خوشنویسی را نزد استاد ذکریا گذراندم سپس به پیشنهاد ایشان برای آموزش بیشتر و بهره گیری از کلاس درس استاد چلبی و استاد بکتاش راهی ترکیه شدم .
وی که همزمان با صحبت هایش عکس هایی از آن روزها را نیز نشان میدهد در مورد روزهای تمرین و تکرار برای یادگیری خوشنویسی می گوید و از سخت گیری های استاد که البته حال می تواند دلیل آنرا به خوبی درک کند و اینکه عاقبت در سال 2007 موفق به کسب اجازه ( دریافت مدرک خوشنویسی ) شده است .
روند اجرای کار
نوریا گارسیا ماسیپ در مورد روند اجرای کار خود می گوید : شیوه اجرا میان ترک ها و فارس ها بسیار متفاوت است ، صحبت از برتری یک روش بر دیگری نیست تنها صحبت تفاوت هاست .
وی در تشریح شیوه کار خود می افزاید : من ابتدا هر ترکیب را با قلم کوچک تمرین می کنم و بعد با جابجایی حروف به ترکیب نهایی می رسم ، در شیوه ی من هیچگاه با قلم بزرگ کار خود را شروع نمی کنم چرا که با تمرین در سایز کوچک می توان تکنیک کار را دید.
ماسیپ که همزمان با تشریح نحوه ی کار خود بر روی رسیدن به ترکیبی نو برای نام زیبای محمد (ص) است به بیان برخی مطالب تخصصی خوشنویسی و کار بر روی کاغذ آهار مهره می پردازد.
وی در ادامه تفاوت معماری را یکی از دلایل تفاوت خط ها می داند و می گوید : در ایران فضاهای معماری بسیار گسترده است بنابراین ترکیبات هم باید بزرگ و در امتداد هم باشند.
خوشنویسی معاصر یا نوین از نگاه بهمن پناهی
در بخش دوم این کارگاه بهمن پناهی همسر نوریا گارسیا ماسیپ که سابقه ی تدریس در پنج قاره را در کارنامه خود دارد و پس از پرداختن به سبک های  مختلف خوشنویسی ، سبکی خاص و نو را برای تجسم احساس خود از خوشنویسی خلق کرده است  به تشریح نظرات خود  در مورد خوشنویسی معاصر پرداخت .  
وی پیش داوری را معضل هنر معاصر دانست و گفت : باید اجازه بدهیم همه ی نگاه ها حضور داشته باشند و بعد بدون پیش داوری به آثار نگاه کنیم ، مهم نیست چه عنوانی برای این هنر در نظر گرفته می شود نقاشی خط ، خط نقاشی ، نقاشی نوین ، خط نگاره ها و ...مهم اثری است که خلق می شود .
بهمن پناهی خوشنویسی را تنها هنرساخته دست بشر می داند و می گوید : تمام هنرهای شناخته شده جهان ما به ازای طبیعی دارند اما خوشنویسی هنری است سوار بر زبان و زبان زاییده ی بشر است ؛ بنابراین هنر خوشنویسی توسط انسان زاییده شده و رشد پیدا کرده  است .
وی در ادامه با نگاهی به تاثیر گذشت زمان بر سایر هنرها  و مسائل اجتماعی یاد آور شد هنر خوشنویسی نیز نیاز مبرم به نگاهی جهانی تر دارد . نگاهی بر مبنای اصول زیبایی شناسی خوشنویسی و البته نگاهی  امروزی .
 
 
 
 
 
 
 
تاريخ: ۱۳۹۴/۱۰/۹